Vis
|
År
|
Nr.
|
Fag
|
Forfatter(e)
|
Titel
|
Kommentar
|
|
2022 |
1 |
mat |
Anders Wolfsberg |
Rumfanget under en omdrejningsparaboloide |
Som en tværgående supplering til emnerne funktioner af to variable og integralregning kan eleverne anvende omdrejningslegemer til at bestemme rumfanget afgrænset af xy–planen og en
omdrejningsparaboloide. |
|
2022 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Den afledede funktion – en konstruktion |
Der findes en noget upåagtet sammenhæng
mellem graferne for en differentiabel
funktion f(x) og dens afledede f'(x). |
|
2022 |
1 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagi? |
En cirkelkonstruktion |
Der er givet en cirkel i planen, hvis centrum ikke kendes. Konstruer centret med passer alene. |
|
2022 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Et par parabelsætninger |
Vi skal anføre et par egenskaber ved den almindelige parabel, der nok ikke er så kendte. |
|
2022 |
1 |
mat |
Michael Vernersen |
Euklids Elementer – analytisk metode i græsk matematik |
I foråret 2021 udkom de første seks
ud af de 13 bøger, som udgør Euklids
Elementer. De sidste syv bøger ventes
at udkomme i 2022. |
|
2022 |
2 |
mat |
Anders Wolfsberg |
To alternative beviser for rodformlen for andengradspolynomi |
Et par alternative bevismetoder, som bygger på lidt andre idéer end de gængse. |
|
2022 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Hjertekurver |
Det er af og til praktisk at have et par funktioner med smukke grafer på lager. De kan tjene til at øve eleverne i at indtaste lidt mere komplicerede forskrifter i deres matematikprogram.
Lidt morskab med numerisk værdi og kvadratrødder er der også tid |
|
2022 |
2 |
mat |
Jørgen William Angelo |
Andengradspolynomium – med kompleks 1. koordinat og reel 2. |
0 |
|
2022 |
2 |
mat |
Lauritz Carlsen |
Monte Carlo simulering i matematik og fysik |
Denne artikel omhandler en numerisk metode kaldet Monte Carlo simulering. Det er en type af simuleringer, der beror på en tilfældighedsgenerator. Der er mange mulige anvendelser af sådanne simuleringer, og her vil blive præsenteret fire eksempler med dir |
|
2022 |
2 |
mat |
Peter Harremoës |
Pæne polynomier |
I denne note vil vi identificere alle 3.–gradspolynomier, som tillader en fuldstændig analyse inden for de rationelle tal. |
|
2021 |
1 |
mat |
Flóvin Tór Nygaard Næs Jeanette Marie Axelsen |
It's TIME – en introduktion til lektionsstudier på MSG |
TIME er en forkortelse for Teachers Inquiry in Math Education og er et 3–
årigt EU–støttet projekt, som bygger oven på MERIA. |
|
2021 |
1 |
mat |
Flóvin Tór Nygaard Næs |
Minus og minus giver plus |
I matematik kan man komme ud for, at noget af viden fra folkeskolen skal justeres eller præciseres. Et eksempel på dette er frasen ”Minus og minus giver plus”.
som elever tit henviser til, når der skal regnes med negative tal. |
|
2021 |
1 |
mat |
Jan Boddum Larsen |
Hvor mange brøker kan forkortes? |
Ud fra det finder man, at sandsynligheden, for at en brøk kan forkortes, er: F = 0,394 +/– 0,003. |
|
2021 |
1 |
mat |
Jeanette Marie Axelsen |
Hvor mange æbler ligger i bunken? |
Residualer, residualplot og mindste kvadraters metode kan let bare blive til black–box–kommandoer i et CAS–værktøj, og fornemmelsen for hvordan den bedste rette linje lægges ind i et punktplot, og hvad der i det hele taget menes med bedste linje, kan let |
|
2021 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Eksponentialfunktionerne – en egenskab |
Er det mon velkendt for alle, at enhver eksponentialfunktion f(x) = ax har den egenskab, at tangenten til grafen i punktet P
med y–koordinaten e går gennem nulpunktet (0, 0)? |
|
2021 |
1 |
mat |
Kasper Bjering Søby Jensen |
Om at undervise en blind gymnasieelev i matematik |
Det er lidt af en én–gangsoplevelse for en lærer at få lov at undervise en blind. Men dermed også en dyb tallerken der, ofte må opfindes af hver enkelt. Ingen opbygger systematisk erfaring. |
|
2021 |
1 |
mat |
Klaus Nielsen |
Billedbyggeren – Georg Jacobsen og den konstruktive kunst, e |
Riveragruppen kommer ind under huden på de kompositoriske redskaber, der ligger til grund for værkernes konstruktion. I den forbindelse er der udarbejdet undervisningsmateriale om ‘konstrueret kunst’ for matematik. |
|
2021 |
2 |
mat |
bestyrelsen for Matematiklærerforeningen - |
Matematiklærerforeningens spørgeskemaundersøgelse |
Bestyrelsen har ønsket at få uddybet holdningerne til nogle af de ændringer, som udkastet har i forhold til 2017–
læreplanen. |
|
2021 |
2 |
mat |
Jeanette Marie Axelsen |
Matematikkens Dag |
Selve dagen er torsdag den 18. november 2021. Hvordan man vil arrangere dagen på egen skole, er op til de enkelte lærere
og den enkelte skole. |
|
2021 |
2 |
mat |
Jeanette Marie Axelsen |
Ringsted Hill |
Design en skibakke og beskriv den matematisk. |
|
2021 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Periferivinkler – et bevis |
De traditionelle beviser for dette benytter ofte en opdeling i tilfælde, hvor cirklens centrum ligger forskelligt i forhold til vinklens ben – lidt omstændeligt. Vi skal her give et noget enklere bevis. |
|
2021 |
2 |
mat |
Jens Peter Kristensen |
Om differentiation af sinus–funktionen |
Fortsættelse af debat fra LMFKblad nr. 3/2020 og nr. 4/2020. |
|
2021 |
2 |
mat |
Kim Bertelsen |
Nyt fra fagkonsulenten |
Det har været endnu et spændende år i dansk gymnasieundervisning! |
|
2021 |
2 |
mat |
Lisbet Nielsen |
Klima– og scenariemodeller i matematikundervisningen |
Modellerne vurderer den samlede effekt af klimapolitiske initiativer, og hvad de betyder for CO2–udledning på tværs af sektorer på kort og mellemlang sigt. |
|
2021 |
3 |
mat |
Danni Thorkild Pedersen |
Anamorfoser |
Siden Bjarne Schmidts artikel her i bladet i 2005, er vi nok mange, der har kørt projekter om reklamebogstaver. I denne artikel beskrives, hvordan forløbet kan udvides med andre typer anamorfoser. |
|
2021 |
3 |
mat |
Jeanette Marie Axelsen |
Matematiklærerforeningens beretning 2020–2021 |
0 |
|
2021 |
3 |
mat |
Jeppe Ammitzbøll |
Eksakte kurvelængder |
I denne artikel søger vi funktioner, hvis graf har en kurvelængde,
der kan udregnes eksakt. |
|
2021 |
3 |
mat |
Kasper Bjering Søby Jensen |
Analyse af tredjegradspolynomiet |
Vi er vant til analysen af andengradspolynomiet, som er fast
kernestof på både B– og A–niveau. Tredjegradspolynomiet
spiller en langt mere tilbagetrukken rolle. Det er en skam, for
analysen indeholder mange gode ræsonnementer. |
|
2021 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Ovaler, æggekurver og ellipser |
En æggekurve (eller oval) er en lukket kurve i planen af form som tværsnittet af et æg – altså ikke en ellipse. |
|
2021 |
4 |
mat |
Søren Høgh |
Ventetiden på gevinstserier |
Et tilfældigt eksperiment har udfaldet G med sandsynlighed P( G ) = p. Eksperimentet gentages indtil man får n G–er efter hinanden. Hvor mange gange skal man i gennemsnit udføre eksperimentet for at opnå dette? |
|
2020 |
1 |
mat |
Allan Lind Jensen |
Lineær regression – Residualernes spredning |
Denne artikel omhandler residualernes fordeling ved lineær regression. |
|
2020 |
1 |
mat |
Jan Agentoft Nielsen |
Differentialregning på B–niveau |
I lyset af vores udfordringer på B–niveau
har jeg som et udviklingsprojekt under
Matematiklærerforeningen arbejdet med
at finde på en tilgang til differentialregning,
der i højere grad er forståelig for
især svage elever. |
|
2020 |
1 |
mat |
Jeanette Marie Axelsen |
En magisk løsningsmodel? |
I det følgende vil jeg beskrive kompetenceskabelonen, hvordan
den er blevet implementeret og endelig hvilke videre perspektiver
den kan have. |
|
2020 |
1 |
mat |
Jonas Ørbæk Hansen Frode Peulicke Allan Jensen Solveig Skadhauge |
TEMA – Computational thinking i gymnasiefag |
TEMA med 5 artikler |
|
2020 |
2 |
mat |
Alex Villaro Krüger Jeanette Axelsen |
Dansk deltagelse i Romanian Master of Mathematics 2020 |
For 12. gang blev der i Rumænien afholdt Romanian Master
of Mathematics 2020 i perioden 26. februar – 2. marts, hvor
gymnasieelever fra 19 lande fordelt over hele verden mødtes
og arbejdede med matematik. |
|
2020 |
2 |
mat |
Jeanette Marie Axelsen |
Matematiklærer: 46 år i feltet |
At være sammen med eleverne har helt klart været en drivkraft igennem alle årene. At lære eleverne matematik dvs. at tænke analytisk i en dialog med eleverne har holdt hjulene kørende. |
|
2020 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Endnu en gang pi og 22/7 |
Vi skal se på to simple eksempler på tilnærmede cirkelkvadraturer. |
|
2020 |
2 |
mat |
Kaj Ove Roland |
Spredningen på tendenslinjens hældning – en ukendt formel? |
Her vil jeg gerne reklamere for en formel, der synes at være
aldeles ukendt, men som ikke desto mindre er særdeles nyttig, hvis man vil beregne spredningen (usikkerheden) på tendenslinjens hældning. |
|
2020 |
2 |
mat |
Kasper Bjering Søby Jensen |
Matematisk kompetence – et teoretisk blik |
Jeg vil i denne artikel forsøge at trække grundtanken i KOM–rapporten op, herunder få genfortalt nogle af de gode pointer, som med tiden synes at være trådt lidt i baggrunden. |
|
2020 |
2 |
mat |
Peter Riber |
Bevis vedr. typebestemmelse af stationære punkter |
Det kunne være rart med et bevis i emnet Funktioner af 2 variable bl.a. med henblik på mundtlig eksamen. |
|
2020 |
3 |
mat |
|
Matematiklærerforeningens beretning 2019–2020 |
|
|
2020 |
3 |
mat |
Anders Wolfsberg |
Gradientens geometriske betydning vha. tangentplanen |
Her præsenteres en udledning af en velkendt geometrisk fortolkning
af gradienten til en funktion af to variable. |
|
2020 |
3 |
mat |
Bjørn Grøn |
Differentiation af sinus – problematiske beviser for, at sin |
Når man på A–niveau skal udforme eksamensspørgsmål inden
for emnet Trigonometriske funktioner, er det oplagt at overveje
sætningen: sin'(x) = cos(x) og cos'(x) = sin(x). |
|
2020 |
3 |
mat |
Bjørn Grøn |
Matematisk teori – og den mundtlige prøve ved matematik A |
Hvis en elev skal gå til tops ved den mundtlige prøve på A–niveau,
kræver det normalt, at der demonstreres indsigt i matematisk
ræsonnement og teoribygning. |
|
2020 |
3 |
mat |
Cille Hautop Kristensen Thomas Heide–Jørgensen |
Estimation af ? |
Indholdet i denne artikel er en lettere redigeret udgave af et
afsnit i Cilles SRP fra foråret 2020, hvor hun beviste et sjovt
resultat om estimation af ?. |
|
2020 |
3 |
mat |
Jens Carstensen |
Nogle matematiske erindringer |
Personlige erindringer. |
|
2020 |
3 |
mat |
Klaus Nielsen |
Forlystelsesparker |
På min hjemmeside fysikogmatematik.wordpress.com om fysik
og matematik på siden om forlystelsesparker er der nu parameterfremstillinger
af ca. 20 forskellige forlystelser, opgaver
om rutsjebaner og opgaver om parameterfremstillinger. |
|
2020 |
3 |
mat |
Ole Andersen |
Replik til matematisk kompetence |
Kommentar til artikel i LMFKbladet 2020_3 |
|
2020 |
4 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagi? |
Den universelle parabolske konstant |
Som bekendt er forholdet mellem længden af en halvcirkelbue
og dens radius r konstant, nemlig p, som man kunne kalde
den universelle cirkulære konstant |
|
2020 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Sangaku – japansk tempelgeometri |
Vi skal her med bevis angive en elegant sætning fra en sådan
træplade – en såkaldt Sangaku. |
|
2020 |
4 |
mat |
Jens Christian Larsen |
En udledning af differentiation af sinus og cosinus Med vekt |
I det følgende vil jeg skitsere en udledning af differentiation
af sinus og cosinus, som er baseret på vektorfunktioner. Det
er med vilje, at jeg anvender ordet udledning og ikke bevis,
da argumentationen måske har nogle mangler. |
|
2020 |
4 |
mat |
Jens Christian Larsen |
Geometri eller analyse? |
Kommentar til Bjørn Grøns: Differentiation af sinus |
|
2020 |
4 |
mat |
Peter Aaquist Nissen Kasper Thorn Ljungdahl |
Erfaringer fra et udviklingsprojekt med digitale teknologier |
Med denne artikel vil vi gerne dele erfaringer,
såvel som udviklet materiale fra
et udviklingsprojekt. Målet for projektet
var, at eleverne skulle opnå en fortrolighed
med digitale teknologier og it, for at
fremme deres evne til at tænke disse ind
|
|
2019 |
1 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagic |
Ellipsen – en egenskab |
Den almindelige ellipse har et væld af egenskaber, og vi skal
her se på en af dem, der ikke er så kendt. |
|
2019 |
1 |
mat |
Jessica Carter |
Matematikkens metoder illustreret med eksempler fra ligninge |
I denne artikel vil jeg gå lidt dybere ned
i beskrivelsen af matematikkens metoder.
Hensigten er at illustrere, at matematikkens
metode indeholder mere end
blot at bevise (eller anvende) resultater. |
|
2019 |
1 |
mat |
Leif Thy |
Modellering af kortdistanceløb – et supplement |
Dette indlæg skal ses i forlængelse af en artikel i LMFKbladet
nr.2, maj 2018 af Kasper Bjering Søby Jensen (KBSJ) om modellering
af kortdistanceløb. Emnet var blevet brugt i forbindelse
med en SRP i matematik og idræt. |
|
2019 |
1 |
mat |
Malik Lindholdt |
Modellering af slag i Starcraft med differentialligninger |
Lanchesters kvadratiske
lov kan løses ved hjælp af separation af de variable. Artiklen
har været brugt til en temaopgave til et 3.g Mat A hold om modellering
og separation af de variable. |
|
2019 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Format A4 og irrationalitet af kvadratrod 2 |
Nogle anvendelser af papirformatet A4 til på forskellige geometriske måder at illustrerer en sammenhængen. |
|
2019 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Skaf først fælles tæller |
Opgave
I en by er 2/3 af mændene gift med 3/5
5 af kvinderne. Hvilken andel af de voksne indbyggere i byen er gift? |
|
2019 |
3 |
mat |
Aksel Bertelsen |
Ligninger fra Leonardos bibliotek |
I anledning af 500–årsdagen for Leonardo da Vincis død i
1519 var der i Firenze i sommeren 2019 en udstilling med titlen
Leonardo og hans bøger. Her kunne man bl.a. få indblik
i, hvilke matematikbøger Leonardo havde haft. |
|
2019 |
3 |
mat |
Jeanette Marie Axelsen |
Matematiklærerforeningens beretning 2018–2019 |
Matematiklærerforeningens beretning 2018–2019 |
|
2019 |
3 |
mat |
Jens Christian Larsen Kasper Bjering Søby Jensen |
Metoder og basal videnskabsteori i matematik |
Der er god grund til at stille skarpt
på, hvilket indhold vi som matematikfag
skal lægge i snakken om i første række
metoder og i anden række (basal) videnskabsteori. |
|
2019 |
3 |
mat |
Line Kabell Nissen Jeanette Marie Axelsen |
Problemer til undervisningen i matematik |
Undersøgelsesbaseret matematikundervisning er nu skrevet
ind i læreplanerne for 2017. Spørgsmålet er, hvad er undersøgelsesbaseret
matematikundervisning, og hvad kan denne
tilgang byde på i forhold til elevernes tilegnelse af og oplevelser
med faget? |
|
2019 |
3 |
mat |
Peter Sørensen |
Beregning af mandater til folketing og byråd |
Beregning af mandater til folketing og
byråd – fx ved et tværfagligt projekt matematik–
samfundsfag. Her kan med fordel
benyttes mandater.dk, og det er gratis. |
|
2019 |
4 |
mat |
Jan Agentoft Nielsen |
Illusioner og vektorfunktioner |
En af mine yndlingsillusioner er The Ambiguous Cylinder, der
ligner en cylinder, hvis man ser den fra den ene side, mens den
fra den anden side ligner et kvadratisk rør. |
|
2019 |
4 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagic |
En tilnærmet cirkelkvadratur |
Traditionelt er cirklens kvadratur problemet med passer og lineal
at konstruere et kvadrat, der har samme areal som en given
cirkel. |
|
2019 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Stamfunktioner til x^n |
|
|
2019 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Terningfordobling |
De tre klassiske græske konstruktionsproblemer med passer
og lineal er cirklens kvadratur, vinklens tredeling og terningens
fordobling. |
|
2018 |
1 |
mat |
Brian Krog Christensen |
Matematik i overgangen fra grundskole til gymnasium |
Ved overgangen fra
grundskolen til gymnasiet oplever flere
elever vanskeligheder end i andre fag. |
|
2018 |
1 |
mat |
Christina Cæsarsen |
Matematik på kryds & tværs |
Flere elever kommer på gymnasiet med en forestilling om, at matematik er et fag, hvor man er god, hvis man altid kan regne opgaver
på fem minutter. |
|
2018 |
1 |
mat |
Dorte Krammer |
Mix–moduler – en struktur for 1.g–undervisningen |
Mix–moduler er lektioner hvor to eller
tre 1.g–klasser blandes (mixes)og undervises på tværs af klasserne.
Matematiklektionerne for disse klasser er derfor parallellagt i skemaet. |
|
2018 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Middelværdisætningen – en bemærkning |
I ‘gamle’ dage indgik middelværdisætningen i differentialregningen i gymnasiet i forbindelse med beviser for sammenhængen
mellem differentialkvotientens fortegn og funktionens monotoniforhold. |
|
2018 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Multiplikation ved hjælp af parabel |
Hvis p og q er positive reelle tal, kan man ved hjælp af parablen med ligningen y = x^2 finde produktet af p og q. |
|
2018 |
1 |
mat |
Marianne Bie Hans Bolvinkel |
Begrebsafklaring og struktur som metode |
Sproget hænger sammen med den måde, vi opfatter verden på, og hvis de matematiske begreber står upræcist defineret for eleverne, så bliver deres arbejde med begreberne tilsvarende upræcist. |
|
2018 |
1 |
mat |
Mikkel Rønne |
Lidt om screeninger og afgangsprøver |
Hvad siger afgangsprøverne
fra grundskolen egentlig om
elevernes faglige niveau i matematik? |
|
2018 |
1 |
mat |
Ole Andersen |
Bud på retning for fremtidens matematikundervisning |
Vi har en folkeskole, der producerer mange elever med ”ondt” i matematikken, og den sidste overenskomst er alle lærere i folkeskolen utilfredse med. Det fremmer ikke en særlig indsats. |
|
2018 |
1 |
mat |
Peter Brander |
Matematik uden bogstaver |
Det er et anerkendt faktum, at hvis matematikundervisningen
foregår på et uforståeligt
højt niveau, så er det ikke sjovt
at være elev. |
|
2018 |
1 |
mat |
Susanne Seehausen |
Sprog og faglig læsning i matematik |
I denne artikel vil der komme nogle konkrete
bud på øvelser og aktiviteter, som
kan understøtte elevernes faglige læsning
og udvikling af deres fagsprog. |
|
2018 |
1 |
mat |
Søren Dall |
Sproglig begrebsdannelse i matematik ved hjælp af forskellig |
Udviklingen af sproglige matematiske
begreber har stor betydning for elevernes
mulighed for at få succes i matematik
i gymnasiet. |
|
2018 |
2 |
mat |
|
NYE REGIONER I MATEMATIKLÆRERFORENINGEN |
Regionerne kommer fremover til at følge den omlægning, som
i 2008 resulterede i de 5 regioner i Danmark. Dog samler vi
region Hovedstaden og region Sjælland under ét. |
|
2018 |
2 |
mat |
0 |
MERIA |
Hvordan laves undervisningsmateriale, der på én gang gør
matematikundervisning relevant, interessant og anvendelig? |
|
2018 |
2 |
mat |
Britta Eyrich Jessen |
Hvordan kan matematiklærere udvikle undervisningspraksis? |
Hvor stor en forskel gør nye
læreplaner egentlig for undervisningen?
Ville en kollega kunne se forskel på undervisningen
før og efter en reform, ved
andet end det faglige indhold? |
|
2018 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Cosinusrelationen – et par bemærkninger |
Pythagoras sætning
er et specialtilfælde af den mere generelle cosinusrelation. |
|
2018 |
2 |
mat |
Kasper Bjering Søby Jensen |
Modellering af kortdistanceløb |
En model af et kortdistanceløb er fagligt interessant på mange
måder. Der er tale om et grundlæggende kinematisk problem,
der kan beskrives ved accelerations–, hastigheds– og
stedfunktioner. |
|
2018 |
2 |
mat |
Martin Ghisler |
Mysteriet på indlandsisen – En boganmeldelse |
Dette indlæg er oprindeligt udkommet i Lolland–Falsters
Folketidende onsdag den 17. januar 2018, og er skrevet af
dr. phil.Martin Ghisler, forhenværende administrerende direktør
for GEUS. |
|
2018 |
3 |
mat |
Albert H. Werner Angelo Lucia Jan Philip Solovej Johannes Borregaard Laura Man?inska Mads Peter Steenstrup Robert Jonsson |
Gymnasielærerens guide til kvanteuniverset |
Artiklen er rettet
specielt mod lærere, der underviser i matematik, men vi
har forsøgt at skrive artiklen, så den kan læses af alle, der har
taget et kursus i lineær algebra. |
|
2018 |
3 |
mat |
Heine Strømdahl |
Det dobbelttydige trekantstilfælde |
Formålet med denne artikel er at formulere en meget simpel
grafisk løsningsmetode til det dobbelttydige trekantstilfælde
med GeoGebra programmet. |
|
2018 |
3 |
mat |
Jeanette Marie Axelsen |
Matematiklærerforeningens beretning 2017–2018 |
Årsberetning |
|
2018 |
3 |
mat |
Jens Chr. Larsen |
Forskellen på elever med A– eller B–niveau i matematik |
Vi kan med stor overbevisning sige, at der er stor forskel på
den gennemsnitlige B–niveauelev og den gennemsnitlige A–
niveauelev. |
|
2018 |
4 |
mat |
Jeanette Marie Axelsen, |
Rapport om Gruppedelprøven |
Ved generalforsamlingen i 2017 lovede bestyrelsen for
Matematiklærerforeningen at følge implementeringen af reformen
tæt. |
|
2018 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
En ’vilkårlig’ trekant |
Undervisere i geometri og forfattere af
tekster i plangeometri er interesserede i med en vis nonchalance at kunne tegne en ’vilkårlig’ trekant, dvs. en trekant, der tydeligvis hverken er retvinklet, ligebenet eller ligesidet. |
|
2018 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Vektorer og eulerlinjen |
Trekantens medianer, højder og eulerlinje kan foruden med
euklidisk plangeometri behandles med vektorregning. Teorien
er ret simpel og kan uden videre bruges som et lille projekt i
gymnasiet. |
|
2018 |
4 |
mat |
Kristian Danielsen Emilie Gertz |
Descartes – broen mellem geometri og algebra |
De fleste, selv elever der begynder i 1.g, kender Pythagoras’
sætning: a2 + b2 = c2, men selv om sætningen er kendt, er det
ikke sikkert, at vi fortolker den på samme måde. |
|
2017 |
1 |
mat |
Alf Riisom |
Gyldne snit og komplekse tal |
Nu undersøges det, om teorien for det gyldne snit og fibonaccitallene
kan generaliseres til de komplekse tal. Det viser
sig, at det kan den også. |
|
2017 |
1 |
mat |
Emil Aagaard Clausen |
Gyldne punkter på enhedscirklen |
Baggrunden for mine undersøgelser er en sammenhæng mellem
differentialregning, enhedscirklen og Det Gyldne Forhold,
jeg ved et tilfælde faldt over. |
|
2017 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Andengradsligningen – eksempler |
Gamle bøger indeholder eksempler på andengradsligninger, som er interessante på grund af deres historie og noget kuriøse indhold. |
|
2017 |
1 |
mat |
Klaus Bruun Pedersen Anders Torp |
Begreb om funktioner |
I dette kapitel vil vi beskrive en proces, hvorigennem vi har afdækket en række elevers funktionsforståelse, og vi vil give eksempler på interessante tilfælde. |
|
2017 |
1 |
mat |
Kristian Danielsen Henrik Kragh Sørensen |
Kildecentreret matematikhistorie: Herons formel |
Vi har valgt at tage udgangspunkt
i Herons eget bevis, som har vist sig, at
give mulighed for flere spændende indsigter
i matematik. |
|
2017 |
2 |
mat |
Claus Thorn Ekstrøm Ernst Hansen Per Bruun Brockhoff |
Statistik i gymnasiet |
Dette dokument giver
vores bud på, hvad man bør lægge
vægt på i forbindelse med undervisningen
i og brugen af statistik i gymnasiet. |
|
2017 |
2 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagic |
Differentiation af sin og cos |
En hurtig og (måske
lidt for) smart udledning. |
|
2017 |
2 |
mat |
Kasper Bjering Søby Jensen |
Hemmeligheder og polynomier |
Det er en velkendt matematisk disciplin at forsøge at skjule
hemmeligheder, og at forsøge at få fat på andres hemmeligheder. |
|
2017 |
2 |
mat |
Kristian Danielsen |
Vitruv, arkitektur og matematik |
Vi får et indblik i det image, som matematik
havde (og har) – nemlig et tegn
på civilisation og dannelse. |
|
2017 |
2 |
mat |
Per Bruun Brockhoff Ernst Hansen Claus Thorn Ekstrøm |
Brugen af R^2 i gymnasiet |
Det bør tilstræbes, at de
forskellige fagmiljøer fortæller
den samme historie omkring R^2. |
|
2017 |
2 |
mat |
Per Bruun Brockhoff Claus Thorn Ekstrøm Ernst Hansen |
Lineær regression |
Et ekstra lille notat om den såkaldte
R^2–værdi, som kan beregnes i forbindelse
med lineær regression. |
|
2017 |
2 |
mat |
Rune Højlund |
Når digitalisering går op |
En optimal udnyttelse af digitale teknologier
kræver, at både producenter,
undervisere og ledelsen tager deres rolle
i implementeringen alvorligt. |
|
2017 |
2 |
mat |
Søren Høgh |
En generalisering af fibonaccifølgen og Binets formel |
I denne artikel vil vi betragte en følge, hvor et vilkårligt led fås
som en linearkombination af de to foregående led. |
|
2017 |
3 |
mat |
Andreas Obel–Jørgensen Niels Erik Wegge |
InterMat |
InterMat opstod på Birkerød Gymnasium
i 2013 og er blevet til et fast tilbud på en række nordsjællandske gymnasier og nu også i det midtjyske/vestfynske område. |
|
2017 |
3 |
mat |
Morten Olesen |
Matematiklærerforeningens beretning 2016–2017 |
Matematiklærerforeningens beretning 2016–2017 |
|
2017 |
3 |
mat |
Søren Høgh |
Firkantens cosinusrelation |
En stærk sætning om vilkårlige firkanter og nogle konsekvenser. |
|
2017 |
4 |
mat |
Alf Riisom |
Gyldne snit og Fibonacci–tal udvidet til større n |
I det følgende undersøges, om teorien for Fibonaccitallene og
det gyldne snit kan generaliseres til n startværdier. |
|
2017 |
4 |
mat |
Emil Aagaard Clausen |
Systematikken bag Bernoulli–tal |
Bernoulli–tallene er en række tal, der er dybt forbundet med
talteori. Tallene dukker blandt andet op i Riemanns zeta–funktion,
gamma–funktioner, taylorpolynomier og meget mere. |
|
2016 |
1 |
mat |
Mie Johannesen |
Hvem vælger at skrive SRP i matematik og historie? |
Hvorfor vælger elever fagkombinationen matematik og historie? Er det kun de matematikfagligt svage elever, der vælger fagkombinationen? |
|
2016 |
1 |
mat |
Morten Olesen |
Debatoplæg |
Fra styrelsens side finder vi det vigtigt, at fremtiden kommer til debat. Nu. Vi har allerede fået mange holdninger præsenteret i matematikudredningen, men det er jo ikke sikkert, at alle holdninger er kommet frem eller har fået fokus nok. |
|
2016 |
2 |
mat |
Henrik Bang Claus Larsen |
CMU på vej mod år 3 – Hvad har vi lært, hvor vil vi hen? |
Baggrunden er et ønske om at bidrage til efteruddannelse af matematiklærere i gymnasiet og medvirke til at kvalitetssikre brugen af CAS i undervisningen. |
|
2016 |
2 |
mat |
Jan Agentoft Nielsen |
Diskret analyse |
I denne artikel vil jeg give en kort introduktion til en del af matematikken, som kun de færreste har mødt i løbet af deres matematikstudium, men som viser sig at være yderst interessant og nyttig i visse sammenhænge. |
|
2016 |
2 |
mat |
Jan B. Sørensen |
Test for GOF og test for uafhængighed er basalt set absurde |
Hermed opfordres til, at man tænker sig godt om, hvis man har en stor stikprøve. |
|
2016 |
2 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagic |
Fup, fejl og fadæser |
Når man er nået et stykke ind i matematikken, kan man skærpe opmærksomheden om, hvordan visse af reglerne fungerer, ved bevidst at overtræde dem. |
|
2016 |
2 |
mat |
Niels Juul Munch |
Indkomstuligheder og ginikoefficienter |
Beskrivende statistik har i gymnasiet en naturlig berøringsflade til samfundsfag. I det samarbejde forventes matematikfaget at hjælpe eleverne med at behandle datasæt. |
|
2016 |
3 |
mat |
Jens Carstensen |
Andengradsligningen – geometrisk løsning |
Geometrisk løsning til andengradsligning. |
|
2016 |
4 |
mat |
Alf Riisom |
Gyldne snit og Fibonaccital |
Om talfølger |
|
2016 |
4 |
mat |
Allan Lind Jensen |
Mindre fora end matrixgruppernes |
Denne artikel giver skemaer for arbejdet i de tilfælde, hvor det er
ideelt at arbejde i mindre fora i klasser op til og med 28 elever. |
|
2016 |
4 |
mat |
Jan B. Sørensen |
Undervisningen i chi^2–test |
Jeg mener, at det rigtige sted at starte
er simulering ved håndkraft. Det følgende er således tænkt
som de første lektioner i emnet. |
|
2016 |
4 |
mat |
Jeanette Axelsen Kristian Danielsen Henrik Kragh Sørensen |
Kildecentreret matematikhistorie: Reportage fra et forløb og |
Charmerende Bath blev en kilde til
inspiration for nye forløb i matematikhistorie
på en engelsk–dansk konference
den 22. – 24. august |
|
2016 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Medianerne - en generalisation |
Sætningen er en generalisation af sætningen om medianernes
delingsforhold, fordi den udtaler sig om delingsforholdene med
udgangspunkt i et vilkårligt punkt på medianen. |
|
2016 |
4 |
mat |
Michael Schwartzbach, |
LAV MINE LEKTIER? |
Visse typer af matematikopgaver i gymnasieskolen
kan løses automatisk. Hvor
langt man kan gå og hvilke pædagogiske
konsekvenser det har, diskuteres i
dette indlæg. |
|
2016 |
4 |
mat |
Morten Olesen |
Matematiklærerforeningens beretning 2015–2016 |
|
|
2016 |
6 |
mat |
Hans Jeppesen |
Succes med matematik |
Der er en meget væsentlig gevinst ved min metode. Eleverne
lærer nogle vigtige matematiske tankegange. |
|
2016 |
6 |
mat |
Jens Carstensen |
Polynomiers rødder – Lills metode |
Vi skal
her se på en lidt spøjs metode til en tilnærmelsesvis
fastlæggelse af eventuelle
rødder i et polynomium. |
|
2015 |
1 |
mat |
Allan Tarp |
Integral– og differentialregning med 2 spillekort |
Hvor styk–tal adderes direkte, adderes per–tal via deres areal. |
|
2015 |
1 |
mat |
Allan Tarp |
Proportionalitet med 2 spillekort |
Produktformlen A = h·b er den mest almindelige formeltype, ofte kaldet proportionalitet, linearitet eller en bro–formel, hvor per–tallet h forbinder de to styk–tal A og b. |
|
2015 |
1 |
mat |
Carl Winsløw |
Fodgængerversion af lineær regression |
Meningen med denne note er at give en matematisk begrundelse for formlerne på basis af elementær bogstavregning. |
|
2015 |
1 |
mat |
Ib Axelsen |
Antal meldeforløb i bridge |
I bridge anvender man et sædvanligt spil kort, og de 52 kort fordeles med 13 til hver af de fire spillere. For en matematiker er det let at bestemme antallet af muligheder for de 13 kort til den enkelte spiller: Men hvor mange mulige meldeforløb er der? |
|
2015 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
En lidet kendt sætning om parablen |
Vi har tidligere her i bladet set på forskellige egenskaber ved den almindelige parabel. Vi skal her vise en sætning, der sikkert er temmelig ukendt. |
|
2015 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Logaritmers beregning |
Med en smule numerisk snedighed kan vi med to decimaler udregne titalslogaritmen af de første mange naturlige tal. Metoderne illustrerer logaritmeregnereglerne på en måde, som gennemsnitlige gymnasieelever sagtens kan følge. |
|
2015 |
1 |
mat |
Jens Juhl Jensen |
Miss Marples mystiske mani: Minimal matematik |
Krimien The Body in the Library (1942) er et af Agatha Christies kendteste litterære produkter. Bogen er altså fyldt med gåder, men mere end det: Den er i sig selv en sådan. |
|
2015 |
2 |
mat |
Allan Tarp |
Lille, mellem og store Pythagoras med 3, 4 og 5 spillekort |
Der gælder derfor følgende to regler: I en trekant med spidse vinkler ... |
|
2015 |
2 |
mat |
Erik Hjorth |
Dudeney og herreekviperingshandlerens problem |
At dele en ligesidet trekant i fire dele, som lader sig lægge sammen til et kvadrat. |
|
2015 |
2 |
mat |
Jan Agentoft Nielsen, |
Regression med mindste kvadraters metode |
Min pointe i dette indlæg er, at med kendskab til vektorregning bliver udledningen meget mere elegant og naturlig. |
|
2015 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Andengradsligningen – et spørgsmål |
Hvorfor er der denne uoverensstemmelse mellem de to løsningsmetoder? |
|
2015 |
2 |
mat |
Michael Jørgensen |
Hvad er kvadratroden af 2? |
Hvordan regner man så ud, hvad kvadratroden af 2 er, hvis man kun kender til almindelige brøker? |
|
2015 |
2 |
mat |
Nils Fruensgaard |
Nye eksamensformer i en digital tidsalder ? |
I stedet for alene at satse på en ny eksamensform, der ligner netadgangsforsøgets eksamensform, bør UVM åbne for nye innovative forsøg med andre evalueringsformer i matematikfaget. |
|
2015 |
2 |
mat |
Sven Erik Morsing |
Mere om lineær regression |
Jeg vil gerne tage tråden op fra artiklen af Carl Winsløw, Fodgængerversion af lineær regression i LMFK–bladet, 2015 nr. 1. |
|
2015 |
3 |
mat |
Ellen Stengaard Munkholm |
Kædebrøker til praktiske beregninger anno 1805 |
Carl Ferdinand Degen (1766–1826) skrev i anledning af højtideligholdelsen af kongens fødselsdag 1805 ved Odense Katedralskole et lille skrift, ”Om Nytten af den fortløbende Brøk”. |
|
2015 |
3 |
mat |
Jens Carstensen |
De mindste kvadraters metode |
I LMFK–Bladet nr. 1 og 2 er lineær regression behandlet. For læserne virker det måske noget tungt, men matematikken bag fastlæggelsen af den bedste rette linje kræver i virkeligheden intet andet end kendskab til formlen for andengradspolynomiets toppunkt |
|
2015 |
3 |
mat |
Mirela Ismaili Redzic |
Elevaktivering i forståelsen af matematiksproget |
Mit bud er, at en bedre forståelse af matematiksproget er løsningen på vores problemer. |
|
2015 |
4 |
mat |
Christian Thybo |
Forklaring af forklaringsgraden via variansanalyse |
Denne note bygger videre på Carl Winsløvs artikel Fodgængerversion af lineær regression, som stod at læse i LMFK– bladet nr.1/2015. |
|
2015 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Den regulære femkant og kvadratet |
Vi skal her se, hvordan en regulær femkant kan deles i 6 stykker, der kan lægges sammen til et kvadrat. |
|
2015 |
4 |
mat |
Jens Juhl Jensen |
Rundt om Fermat |
Nærværende artikel er et forsøg på at demonstrere, at Fermat var i stand til at bevise sin påstand. |
|
2015 |
4 |
mat |
Jens Peter Kristensen |
Lorenzkurve og ginikoefficient |
Økonomisk ulighed i befolkninger er et udmærket emne til AT mellem samfundsfag og matematik placeret for eksempel i slutningen af 1g. |
|
2015 |
5 |
mat |
0 |
Matematiklærerforeningens beretning 2014–2015 |
0 |
|
2015 |
6 |
mat |
Erik Vestergaard |
Bayes’ fantastiske formel |
I de senere år har der været fokus på statistik frem for sandsynlighedsregning i stx. Jeg finder det til dels berettiget, at der er kommet mere statistik, idet det giver mening at give eleverne en fornemmelse for farerne ved blindt at tro på statistik. |
|
2015 |
6 |
mat |
Jacob Lemming |
Lad de Studerende Undervise Sig Selv – SUSS |
Metoden har fokus på de studerenes mundtlighed og kan bruges som et værktøj, der lader eleverne træne deres evner i at levere en mundtlig præsentation af pensum. |
|
2015 |
6 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagic |
Den naturlige eksponentialfunktion |
Vi viser her, at vi kan illustrere en anden egenskab ved e på en interessant måde. |
|
2015 |
6 |
mat |
Jens Carstensen |
Parabler og primtal |
Der findes en overraskende sammenhæng mellem en sædvanlig parabel og primtal, idet parablen ligefrem kan fungere som en primtalssi. |
|
2015 |
6 |
mat |
Ole Andersen |
Til Grønland med forforståelse og mentale skabeloner |
Her i de senere år har jeg forsøgt at udarbejde en læringsteori tilpasset matematik og naturvidenskab, fordi jeg mener, at de traditionelle læringsteorier ikke er repræsentative for de problemer, som vi står med i den danske gymnasieskolen her i 2015. |
|
2014 |
1 |
mat |
Jeanette Axelsen |
Når matematik går i kage |
Nogle gange er det rart med et påskud
for at spise kage, men hvorfor ikke putte noget sjovt i kagen?
I det følgende kommer der et eksempel
på, hvordan der kan gå kage i en
matematikaflevering. |
|
2014 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Andengradsligningens komplekse rødder |
Geometrisk tolkning af andengradsligningens komplekse rødder. |
|
2014 |
1 |
mat |
Jes Sixtus Jørgensen Mirela Ismaili Redzic |
Tarsia – en mirakuløs opdagelse |
Tarsia – et godt og gratis program, der
bruges til at lave undervisningsrelevante
spil. Den kan ret hurtigt, på nemt anvendelig
og brugbar måde lave kort–, pusle–
og dominospil. |
|
2014 |
1 |
mat |
Louise Pold Kruse Signe Stougaard |
Matematikvanskeligheder i gymnasiet |
I gymnasiet har vi ikke tidligere beskæftiget
os med elever med matematikvanskeligheder,
måske fordi disse elever ikke
kom i gymnasiet, eller fordi de kunne
undgå matematik. |
|
2014 |
1 |
mat |
Morten Olesen |
Al den sank om CAS |
Kommentar til Ole Andersen artikel Om
anvendelsen af CAS i gymnasiet, LMFKbladet 2013/6. |
|
2014 |
1 |
mat |
Ole Andersen |
LMFK–årsmødet og matematik B i flodbilledets tegn |
I sidste nummer af LMFK–bladet præsenterede
jeg en lille model for, hvorledes
man arbejder med matematik med
titlen ”værktøjskassen”, men der skal
også være sammenhæng imellem disse
værktøjer, og hvad det nærmere består i,
vil jeg uddybe her. |
|
2014 |
1 |
mat |
Poul Rose |
En anvendelse af Matthew Stewarts sætning |
Formlen for længden af en vinkelhalveringslinie kan udledes
af Stewarts sætning. |
|
2014 |
2 |
mat |
Allan Tarp |
Fra bevis-matematik til definitions–matematik |
Med gymnasiereformen i 2005 skete der
et skift fra lærebogs–matematik til kompetence–matematik. Alligevel eksisterer lærebøgerne i bedste velgående – måske fordi det aldrig blev helt klart, hvad der menes med kompetencematematik. |
|
2014 |
2 |
mat |
Allan Tarp |
Opsparingsformlen med ni spillekort |
Opsparing er plus&gange–vækst, dvs. en
kombination af plusvækst og gangevækst
med et månedlig vækst på a kr og r %. |
|
2014 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Om arealer ved parabler |
Et smukt resultat. |
|
2014 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Tangensrelationerne - et pust fra fortiden |
I gamle dage, dvs. før indførelsen af lommeregnere midt i 1970’erne, foregik numeriske beregninger som bekendt ved hjælp af logaritmer, også trekantberegninger. |
|
2014 |
2 |
mat |
Jens Juhl Jensen |
Saxo og Adam af Bremen – matematisk set |
Tale er sølv; men tavshed er guld, hævder et gammelt ordsprog. Med en mindre ændring kan denne indsigt omformuleres til: Tale er sølv; men tal er guld. |
|
2014 |
3 |
mat |
Jan B. Sørensen |
Hypotesetest til skriftlig eksamen på stx |
Konkret mener jeg, at vi med fordel kan
arbejde hen mod, at opgaverne til skriftlig
eksamen ud over selve udregningerne
fremmer en større forståelse. |
|
2014 |
3 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagic |
En optimeringsopgave, 3 |
I fortsættelse af artiklen i LMFK–Bladet 4 ser vi på endnu et par optimeringsopgaver, der viser sig at
have overraskende resultater. |
|
2014 |
3 |
mat |
Kristian Danielsen Henrik Kragh Sørensen |
Autentisk og relevant matematikhistorie |
Med udgangspunkt i
Verhulsts artikel om logistisk vækst fra
1838, giver vi redskaber til at forstå kilden
og den sammenhæng, den er skrevet
i, og nogle bud på, hvordan man kan
bruge den i undervisningen. |
|
2014 |
3 |
mat |
Niels Juul Munch Lars Bærentzen |
G-Skriverens Historie |
Formålet med denne artikel er at introducere G–Skriveren som et SRP–emne i matematik og historie. På den baggrund kan fremstillingen her, med fokus på den krypto–historiske og på den politisk–historiske side af G–Skriveren. |
|
2014 |
3 |
mat |
Poul Rose |
Notits om Matthew Stewarts sætning |
Her ses en alternativ formulering af beviset. |
|
2014 |
3 |
mat |
Rasmus Axelsen |
Funktioner på spil |
Spillet
har en del fællestræk med Wordfeud, idet
mit forbillede var Scrabble. Det har holdt
stand i efterhånden mange år, så jeg vil
gerne videregive konceptet her. |
|
2014 |
3 |
mat |
Thomas Egense |
Matematisk kunst |
Med en teknik kaldet ”Fractal Flames” kan man ud fra simple
matematiske formler skabe meget komplekse billeder. |
|
2014 |
4 |
mat |
Allan Tarp |
Andengradsligningen løst med tre spillekort |
0 |
|
2014 |
4 |
mat |
Allan Tarp |
Sinus og cosinus differentieret med tre spillekort |
0 |
|
2014 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Cosinusrelationen og den indskrevne cirkel |
0 |
|
2014 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
En bemærkning om 30°–60°–90°–trekanten |
Vinkelhalveringslinjen AE fra A er dobbelt så lang som vinkelhalveringslinjen CD fra C. |
|
2014 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
En egenskab ved parablen |
Endnu en ikke så kendt egenskab ved parablen. |
|
2014 |
4 |
mat |
Niels Juul Munch |
G–Skriverens Kryptologi |
I denne artikel beskrives G–Skriverens kryptologi og matematik. |
|
2014 |
4 |
mat |
Sven Erik Morsing |
Opsparing beregnet ved rekursionsformler |
En alternativ udledning af annuitetsformlerne. |
|
2014 |
4 |
mat |
Torsten Tranum Rømer |
FitzHugh–Nagumo modellen |
Matematisk omhandler beskrivelsen af disse signaler koblede differentialligninger. Der findes mange modeller, hvoraf de fleste er for komplicerede til gymnasiebrug. En tilgængelig model for en dygtig elev – er den såkaldte FitzHugh–Nagumo model. |
|
2014 |
5 |
mat |
Morten Olesen |
Matematiklærerforeningens beretning 2013–2014 |
|
|
2014 |
6 |
mat |
Allan Tarp |
Pi med tre spillekort |
|
|
2014 |
6 |
mat |
Allan Tarp |
Produktregler med to–fire spillekort |
|
|
2014 |
6 |
mat |
Helge Leonard Bennedsen |
Annuiteter med konstant ydelse og konstant rente |
Udledning af annuitetsformel og formel for restgæld |
|
2014 |
6 |
mat |
Ib Michelsen |
Fremtidens eksamensformer |
Nogle forslag |
|
2014 |
6 |
mat |
Jens Busck |
Vand og Vin |
Er der mere eller mindre vin i vandglasset, end der er vand i vinglasset, eller er der lige meget? |
|
2014 |
6 |
mat |
Jens Carstensen |
En overraskende ligning |
|
|
2014 |
6 |
mat |
Jens Carstensen |
Fra prostaparese til logaritmer |
|
|
2013 |
1 |
mat |
Danni T. Pedersen |
Kagedeling |
En kage skal deles, så alle bliver tilfredse med det stykke de får. Matematisk set er problemet interessant, fordi det ikke er trivielt, når der er tre eller flere om at dele kagen. |
|
2013 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
En interessant funktion |
Det ser ud til, at den specielle funktion er konstant i intervallet [5;10]. Det er problemet at vise, at dette faktisk er tilfældet. |
|
2013 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
En trekantkonstruktion |
Poul Rose efterlyser i LMFK–bladet for september en konstruktion af trekanten, hvis længderne af de tre højder er givet. |
|
2013 |
1 |
mat |
Kasper Bjering Søby Jensen |
Matematisk Modellering: Et–barnspolitik og befolkningstal |
Min grundidé er, at et væsentligt element i oparbejdelse af matematisk kompetence i almendannende matematikundervisning, er at kunne gå til åbne ikke–matematiske problemstillinger med et matematisk undersøgelsesapparat. |
|
2013 |
1 |
mat |
Ole Witt-Hansen |
Forholdscirklen – et geometrisk bevis |
Et bevis er jo et bevis, men jeg mener nu nok, at det geometriske bevis i forhold til det analytisk geometriske scorer på det kunstneriske indtryk. |
|
2013 |
2 |
mat |
Alija Muminagi? Jens Carstensen |
Om titalslogaritmen og Den retvinklede trekant |
Sætning. Hvis r er et rationalt tal, der ikke er en hel potens af 10, er log r irrational. |
|
2013 |
2 |
mat |
Allan Tarp |
Med CAS kan alle bestå matematik C |
Hvad er natur og hvad er vedtægt i matematik C? Eller sagt på en anden måde: Hvordan ser matematik C ud, hvis den opbygges som en naturvidenskab om det naturlige faktum Mange? |
|
2013 |
2 |
mat |
arbejdsgruppen vedrørende Georg Mohr–kon |
GEORG MOHR KONKURRENCEN 2013 |
Omtale af årets Georg Mohr konkurrence |
|
2013 |
2 |
mat |
Danni T. Pedersen |
Matematik og magi |
Mange tankelæsertricks og korttricks bygger på simpel matematik. Instruktioner som ”Tænk på et tal, gang med 2, læg 4 til, halvér resultatet, træk det tal fra, du startede med” kan i undervisningen bruges til at træne eleverne i simpel algebra efter at h |
|
2013 |
2 |
mat |
Helge Bennedsen |
Et lille ”morsomt” trekantsbevis |
Den største side i en trekant ligger overfor den største vinkel, den næststørste side ligger overfor den næststørste vinkel, og den mindste side ligger overfor den mindste vinkel. |
|
2013 |
2 |
mat |
Henrik Peter Bang |
CCM – Center for Computerbaseret Matematik. |
Den gymnasiale matematik er blevet forandret meget i de sidste 10 – 15 år. Et væsentligt bidrag til forandringerne har været indførelsen af CAS. Udviklingen har fremkaldt både begejstring og bekymring. |
|
2013 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
En optimeringsopgave |
For at demonstrere en anvendelse af differentialregning benyttes ofte det klassiske problem: Med en given længde trådhegn skal man indhegne et rektangulært jordstykke, så det indeholder det størst mulige areal. |
|
2013 |
2 |
mat |
Poul Rose |
Bemærkning om Jens Carstensens artikel |
Det drejer sig om artiklen i LMFK–bladet, januar 2013 side 15, om det problem at konstruere en trekant, når man kender højderne. |
|
2013 |
3 |
mat |
Alija Muminagic Olav Lyndrup |
Poissons integral |
Et geometrisk argument for den eksakte værdi |
|
2013 |
3 |
mat |
Maria Hermannsson Palle Veje Rasmussen Stig Pedersen |
Udvikling af digitalt undervisningsmateriale til gymnasiet |
Projekt e–læring går ud på at producere 42 e–læringsprodukter, som har karakter af egentlige undervisningsforløb. Hvert forløb skal dække ca. 10 procent af kerneydelsen i det pågældende fag/niveau. |
|
2013 |
3 |
mat |
Ole Witt–Hansen |
Gevinst på hver 20. række? |
I det relativt nye lottospil EuroJackpot reklameres der for spillet med løftet: Gevinst på hver 20. række. Og hvorfor skulle det ikke passe, når de fleste 3.g–elever på mat/fys–grenen var i stand til at kontrollere påstanden for 25 år siden. |
|
2013 |
3 |
mat |
Sissee L. N. Jensen |
Et anderledes bevis – for Nipunktscirklens eksistens |
Artiklen er et eksempel på formidlingsdelen i et srp med LMFK–bladets læsere som modtagergruppe. |
|
2013 |
4 |
mat |
Henning Westphael |
Forum for Matematikkens Didaktik |
Dansk matematikdidaktisk forskning
er velanset internationalt og på et
højt niveau, men er måske ikke så kendt
blandt de udøvende matematiklærere i
Danmark. |
|
2013 |
4 |
mat |
Jens Carstensen Arif Zolic |
En optimeringsopgave, 2 |
Vi så i LMFK–bladet 2 (marts 2013) på en af de gængse optimeringsopgaver.
Vi skal her se på en tilsvarende og fremlægge
flere mulige løsningsmetoder. Det er altid intereressant at
se en opgave løst ad mange veje. |
|
2013 |
5 |
mat |
Morten Olesen |
Matematiklærerforeningens beretning 2012–2013 |
|
|
2013 |
6 |
mat |
Allan Tarp |
En dialog mellem moderne og postmoderne matematik |
Ved det netop afholdte inspirationskursus for matematik C fik jeg
mulighed for at illustrere områdets problematik med nedenstående
dialog mellem to fagopfattelser: |
|
2013 |
6 |
mat |
Bodil Bruun |
Matematikfaget i en verden af muligheder |
Matematikundervisningen i gymnasiet er
generelt en succes, der bærer på enkelte
problemer, og ikke omvendt et felt med
generelle problemer og enkelte sucees´er
– det gælder både hf og stx. |
|
2013 |
6 |
mat |
Henrik Kragh Sørensen |
En dialog mellem matematikkens historie og videnskabsteori |
Spænding mellem motivationen i
praktisk anvendelighed og filosofisk eksakthed
har præget matematikkens udvikling. |
|
2013 |
6 |
mat |
Ib Michelsen |
Matematiks fremtid i det danske gymnasium |
Som en start og et oplæg vil
jeg gerne begynde: ikke med løsninger
og svar, men med spørgsmål til kolleger,
til fagkonsulent og til ministeren. |
|
2013 |
6 |
mat |
Jeanette Axelsen |
Hvad er matematik og hvor skal faget bevæge sig hen? |
”Hvad er matematik?” og ”Hvor skal matematikfaget bevæge sig hen?”.
Det kom der rigtig mange gode bud
på, og vi bringer en række indlæg i dette nummer af LMFK–bladet, som stiller en række spørgsmål til debat samt artikler, der forholder sig til sagen. |
|
2013 |
6 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagic |
Carnots sætning |
I en trekant gælder den såkaldte Carnots sætning. |
|
2013 |
6 |
mat |
Niels Juul Munch |
Huslejeregulering for Matematikere |
Huslejen bliver med mellemrum ’reguleret’, man hvordan? |
|
2013 |
6 |
mat |
Ole Andersen |
Om anvendelsen af CAS i gymnasiet |
Anvendelsen af CAS er meget omdiskuteret,
og fronterne er trukket skarpt
op: For og imod. |
|
2012 |
1 |
mat |
Bjørn Grøn |
Informationsbrev fra fagkonsulenten i matematik |
Skriftlig eksamen s 2011 for matematik på stx og på hf, opgaver med datasæt, værktøjsprogrammer mv. |
|
2012 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
En binær kalender |
Ideen om binære skudår har en vis matematisk tiltrækning og er desuden yderst nøjagtig. |
|
2012 |
1 |
mat |
Rasmus Østergaard |
Mathematical Battle – en træning i problemløsning og mundtli |
For at arbejde med problemløsning og argumentation har jeg forsøgt mig med en leg, ”Mathematical Battle”, der består i, at en klasse i grupper ”battler” mod hinanden i at løse og demonstrere deres løsninger på forskellige opgaver inden for et emne. |
|
2012 |
2 |
mat |
Alija Muminagic Jens Carstensen |
Ellipsetangenter |
Om beliggenheden af skæringspunktet mellem ortogonale ellipsetangenter. |
|
2012 |
2 |
mat |
Allan Tarp |
Pythagoras som kvadratopdeler |
Geometriske og algebraiske beviser for Pythagoras. |
|
2012 |
2 |
mat |
Bjarne Schmidt |
En ny opgavetype til den skriftlige eksamen i matematik |
Der skitseres en ny opgavetype, der kan supplere de hidtidige opgaver til skriftlig eksamen for i højere grad at teste eleverne i nogle af de matematikkompetencer, der anses for relevante. |
|
2012 |
2 |
mat |
Helge Bennedsen |
Et nyt vektorprodukt |
Lidt om tal– og vektorbegreberne inspireret af hjemmesiden talogrum.dk. |
|
2012 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Tangentbestemmelse |
Et par bemærkninger om bestemmelse af ligningen for tangenten til grafen for et polynomium i et givet punkt på grafen. |
|
2012 |
2 |
mat |
Kasper Bjering Søby Jensen |
Anvendelse af modellering i matematik - et teoretisk blik |
Matematik har som minimum en dual natur. På den ene side er matematik en teoribygning i egen ret (den rene side), på den anden side er matematik et værktøj for en lang række formål inden for andre aspekter af menneskets tilværelse (den anvendte side). |
|
2012 |
2 |
mat |
Mirela Ismaili Redzic |
Matematikbiennalen i Umeå |
Indtryk fra konferencen 26.-27. januar 2012 |
|
2012 |
3 |
mat |
Alija Muminagi? Jens Carstensen |
Ellipsetangenter, 2 |
Endnu en smuk egenskab ved den almindelige ellipsetangent. |
|
2012 |
3 |
mat |
Anders Wamsler |
Differentiation af de trigonometriske funktioner |
Om at finde balancen mellem de matematiske regler, der skal argumenteres for, og dem, eleverne blot skal præsenteres for som fakta. |
|
2012 |
3 |
mat |
Arbejdsgruppen vedrørende Georg Mohr–Kon |
MATEMATIK–KONKURRENCER 2012 |
Om deltagelse i matematikkonkurrencer 2012 |
|
2012 |
3 |
mat |
Jens Carstensen |
Højdernes skæringspunkt |
Der er i plangeometrien flere måder at vise sætningen om, at en trekants højder går gennem samme punkt. Vi ser på et par af dem her. |
|
2012 |
3 |
mat |
Michael Jørgensen |
Bedste cirkel gennem punkter i planen |
I denne artikel vil jeg betragte problemet om bestemmelse af bedste cirkel gennem punkter i planen. Baggrunden for dette problem er et studieretningsprojekt (i fysik og matematik), hvor eleven skulle gentage Keplers beregninger af Mars’ bane. |
|
2012 |
4 |
mat |
Jan B. Sørensen |
opHypotesetest – helt så let er det desværre ikke |
Indførelsen af chi2–hypotesetest på stx så umiddelbart meget simpel ud. Men, der er alligevel nogle gråzoner, som man bør være opmærksom på som lærer og måske også som elev. |
|
2012 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Mere om højdernes skæringspunkt |
Vi så i LMFK–bladet nr. 3 på forskellige beviser for, at en trekants højder går gennem samme punkt. Da der er tale om linjer og linjestykker, der er vinkelret på hinanden, er et bevis med vektorer oplagt. |
|
2012 |
4 |
mat |
Kasper Bjering Søby Jensen |
Matematisk modellering: Hvor tidligt står Venus op? |
Fortsættelse af artikel i LMFK–bladet 2/2012. Formålet med denne artikel er at give et mere omfattende eksempel på udfoldelse af en matematisk modelleringsproces. |
|
2012 |
4 |
mat |
Mirela Ismaili Redzic |
Inspiration til brug af Facebook i undervisningen |
Her vil jeg præsentere de konkrete eksemler, som jeg brugte Facebook på i håb om at inspirere andre, som så forhåbentlig kan bruge deres kræfter til at udvikle andre gode ideer. |
|
2012 |
4 |
mat |
Morten Trolle Michael Krøl Jogvan Poulsen |
ICME–12 i Korea |
Med økonomisk støtte fra LMFK og hhv. Greve og Solrød Gymnasium var vi tre gymnasielærere, der deltog i ICME–12, den internationale konference i matematikundervisning, som bliver afholdt hvert 4. år, denne gang i Seoul. |
|
2012 |
5 |
mat |
Olav Lyndrup |
Matematiklærerforeningens beretning 2011–2012 |
|
|
2012 |
6 |
mat |
Alija Muminagic Jens Carstensen |
Apolloniuscirklen |
Vi skal her se på et geometrisk sted, som i ’gamle dage’ fandtes i enhver matematikers værktøjskasse, nemlig den såkaldte Apolloniuscirkel eller forholdscirkel. Den var desuden at finde i lærebøgerne for gymnasiet. Nu er den muligvis glemt. |
|
2012 |
6 |
mat |
Jørgen Angelo |
Parameterfremstilling for de 4 keglesnit i rummet |
Denne artikel gennemgår parameterfremstilling af cirkel, ellipse, parabel og hyperbel opstået som keglesnit i det rumlige koordinatsystem. |
|
2011 |
1 |
mat |
Allan Tarp |
Algebraens rødder:Mønstersøgning eller genforening |
Diskussion om kontingens |
|
2011 |
1 |
mat |
Allan Tarp |
Geometriens rødder: Aktiomer eller jordmålng |
Diskussion om kontingens |
|
2011 |
1 |
mat |
Flemming Jørgensen |
Periodiske funktioner II |
Kommentar til artikel i LMFK 6/2010 |
|
2011 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Andengradspolynomiets koefficienter |
|
|
2011 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Et interessant ligningssystem |
To ligninger med to ubekendte af 1. grad |
|
2011 |
1 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagic |
Mere om periodiske funktioner |
|
|
2011 |
1 |
mat |
Kenneth H M Nielsen Kasper B S Jensen |
En-dimensional model af Spruce Budworm-udbrud |
En matematisk model for udbrud af sværmeren Bruce Budworm i Canadiske nåletræer. |
|
2011 |
2 |
mat |
Allan Tarp |
Brøker, rationale tal eller per-tal |
Diskussion om kontingens |
|
2011 |
2 |
mat |
Allan Tarp |
Integralet, grænseværdi for summer eller opsummering af per- |
Diskussion om kontingens |
|
2011 |
2 |
mat |
Helge Bennedsen |
En sætning om højder |
|
|
2011 |
2 |
mat |
Helge Bennedsen |
Herons formel |
|
|
2011 |
2 |
mat |
Helge Bennedsen |
Rødder i tredjegradsligningen |
|
|
2011 |
2 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagic |
Et par egenskaber ved parablen |
|
|
2011 |
2 |
mat |
Kenneth H M Nielsen Kasper B S Jensen |
Tre-dimensionel model af Bruce Budworm-udbrud |
En matematisk model for udbrud af sværmeren Bruce Budworm i Canadiske nåletræer. |
|
2011 |
3 |
mat |
Helge Bennedsen |
Ellipsen |
Udledning af ellipsens ligning vha. vektorregning |
|
2011 |
3 |
mat |
Helge Bennedsen |
Smart anvendelse af den naturlige logaritme |
Udledning af reglen for differentiation af produkt |
|
2011 |
3 |
mat |
Jens Carstensen |
Et par geometriske steder ved parablen |
Et par mindre kendte geometriske steder med tilknytning til parablen. |
|
2011 |
3 |
mat |
Ole Witt-Hansen |
Chi^2-test i matematikundervisningen |
Forklaring på chi^2-test |
|
2011 |
3 |
mat |
Ole Witt-Hansen |
Matematisk systematik og stringens og Herons formel |
Bevis for Herons Formel fra mellemskoletiden. |
|
2011 |
4 |
mat |
Arbejdsgruppen vedrørende Georg Mohr-Konkurrencen |
MATEMATIK–KONKURRENCER 2011 |
Georg Mohr–Konkurrencen 2011, Vinderseminar og IMO-udtagelseskonkurrencerne, IMO 2011 i Amsterdam og Georg Mohr–Konkurrencen 2012 |
|
2011 |
4 |
mat |
Bjørn Felsager |
chi i 2.– test i matematikundervisningen – en replik |
Kommentar til Ole Witt-Hansens indlæg i forrige nummer |
|
2011 |
4 |
mat |
Frans Morville, |
chi i 2. for gymnasielærere |
En teoretisk begrundelse for chi i 2.–teststørrelsens fordeling i en bestemt ”2x2”–situation og bagefter (uafhængigt heraf) PC–simulationer af forskellige scenarier. |
|
2011 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Herons formel - et par bemærkninger |
En forenkling af et tilsvarende geometrisk bevis i forrige nummer. |
|
2011 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Medianernes skæringspunkt – et lettere bevis? |
Det traditionelle bevis for, at en trekants medianer går gennem same punkt er ofte vanskeligt for vore elever at gennemføre. Vi giver derfor to alternative beviser, der ikke afviger meget fra hinanden. |
|
2011 |
4 |
mat |
Jens Juhl Jensen |
The Case of the Missing Line - Nabokov’s Mathematics in Pale |
Discussion about cases where a literary work follows certain mathematical rules regarding above all the amount of poetical entities. |
|
2011 |
4 |
mat |
Kirsti Andersen Mikkel Vestergaard Laursen |
Ikke alle skæringer er gyldne |
En udbredt misforståelse om anvendelser af det gyldne snit før anden halvdel af 1800–tallet |
|
2011 |
4 |
mat |
Peter Kjeldsen Kim Askgaard |
Erfaringer med Iphone i matematikundervisningen |
Erfaringer fra to 1.g klasser (hhv. Borupgaard Gymnasium og Rosborg Gymnasium) med anvendelse af Iphone i matematikundervisningen. |
|
2011 |
5 |
mat |
Olav Lyndrup |
Matematiklærerforeningens beretning 2010–2011 |
0 |
|
2011 |
6 |
mat |
Allan Tarp |
Herons formel, trekantens cirkler og Pythagoras på faktorfor |
Udledning af Herons formel mv. |
|
2011 |
6 |
mat |
Helge Bennedsen |
Lineær regression |
Vi har en hel masse punkter punkter (x, y) i et koordinatsystem og ønsker at bestemme den linje med ligningen y = ax + b, som ligger tættest på punkterne, og som går under navnet tendenslinjen. |
|
2011 |
6 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagi? |
Et par optimeringsopgaver |
Vi skal se på et par opgaver inden for optimering, som viser sig på interessant måde at kunne klares uden differentialregning. |
|
2011 |
6 |
mat |
Jens Carstensen |
Herons formel efter Newton |
Vi skal se på, hvordan Newton beviste Herons formel i sin Arithmetica Universalis fra 1707. Beviset hører selvfølgelig langt fra til Newtons væsentligste bidrag til matematikken. |
|
2011 |
6 |
mat |
Jens Frederik Broch Mikkel Broe |
Populationsdynamik i Zoo – en model til fodring af løver |
Zooskoletjenesten har i 2011 besluttet at sætte fokus på matematik og har bl.a. udviklet det nye tværfaglige undervisningstilbud Populationsdynamik, der retter sig mod gymnasiet og hf. |
|
2011 |
6 |
mat |
Niels Bandholm |
Pythagoras og Pi i Jelling |
Små opgaver (til fx at) om værdien af pi i forbindelse med en udgravning i Jelling af spor efter en palisade omkring gravhøjene og kirken. |
|
2011 |
6 |
mat |
Søren Høgh |
Mediansætninger ved brug af trekantens arealformel |
I denne artikel vil jeg vise, hvordan dette kan gøres ved brug af den elementære formel for trekantens areal og i tilgift få flere mediansætninger end blot skæringspunkt og deleforhold. |
|
2010 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Andengradspolynomiets koefficienter |
Hvordan virker hver af koefficienterne i et andengradspolynomium? |
|
2010 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Mere om andengradspolynomiet |
Interessante geometriske egenskaber ved rødderne i et andengradspolynomium |
|
2010 |
2 |
mat |
Birger Stjernholm Madsen |
Et debatoplæg: Om at formidle statistik |
Undervises der i forkerte emner og på en forkert måde i statistik i gymnasiet? |
|
2010 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Parabeltangent |
Find tangentligningen ved simpel algebra uden brug af differentialregning |
|
2010 |
2 |
mat |
Thorleif Bundgaard Eskil Simon Kanne Wadsholt Henrik Christensen |
Længdebestemmelse for et andengradspolynomium |
Hvordan beregner man simpelt længden af et vilkårligt stykke af en parabel? |
|
2010 |
3 |
mat |
Alija Muminagic |
En interessant formel |
Denne formel forbinder konstanterne i, e og pi. |
|
2010 |
3 |
mat |
Anton Juhl |
Herons formel – beviser med brug af semiomkredsen |
Beviser med brug af velkendt geometri. |
|
2010 |
3 |
mat |
Bjørn Grøn |
Et moderne færdighedsbegreb |
Perspektiver på færdighedsbegrebet |
|
2010 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Differentiation af kvotient |
Er ret simpelt bevis for kvotientreglen, der kun kræver en smule algebra. |
|
2010 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Herons formel – et andet bevis |
Et kort bevis for Herons formel |
|
2010 |
4 |
mat |
Jens Carstensen Alija Muminagi? |
Om nogle grænseværdier |
Et par grænseværdier for specielle funktioner. |
|
2010 |
4 |
mat |
Jørgen Angelo |
Fra krum kurve og flade til skarpkantet kurve og flade |
Her behandles kurverne x^(2n+1)+y^(2n+1)=1 og fladerne x^(2n+1)+y^(2n+1)+z^(2n+1)=1 for n gående mod uendelig |
|
2010 |
4 |
mat |
Kasper Bjering Søby Jensen |
Matematik og tværfaglighed – et teoretisk blik |
I tider, hvor man som fagperson stadigt oftere udfordres til at bringe sit fag i samspil med verden udenfor – særligt med andre fag – kan det være gavnligt at forsøge at overskue denne opgave lidt ovenfra. |
|
2010 |
5 |
mat |
Olav Lyndrup |
Matematiklærerforeningens beretning 2009-2010 |
|
|
2010 |
6 |
mat |
Karl Nielsen |
Konstruktion af polyedre ved hjælp af det gyldne snit |
Konstruktion af det gyldne snit og konstruktion af et dodekaeder. |
|
2009 |
1 |
mat |
Jens Carstensen |
Differentiation uden grænseværdi |
Man kan bestemme den afledede af mange elementære funktioner uden brug af grænseværdibegrebet |
|
2009 |
1 |
mat |
Ole Witt-Hansen |
Geometriske konstruktioner: Ovaler og det gyldne snit |
Ovaler og det gyldne snit har fundet anvendelse i arkitektur og udsmykning siden oldtiden. Men hvordan konstruerer man en oval? Og hvordan konstruerer man det gyldne snit?. Anvisninger på, hvordan det klares med passer og lineal, vises i denne artikel |
|
2009 |
1 |
Mat |
Poul Rose |
Cardanos formel |
I denne artikel fortsætt er Poul Rose sin behandling af metoder til løsning af 3.grads ligninger. Artiklen er et supplement til artiklen om kontrolassistenten i LMFK-bladet nr. 6, 2008 |
|
2009 |
2 |
mat |
Bjørn Grøn |
Matematik efter reformen – evaluering og justering |
2009 er evalueringens år for gymnasiereformen. Der kommer et væld af rapporter, også en om matematik A, og der afholdes mange konferencer. Alt sammen med sigte på at diskutere justeringer af bekendtgørelse og læreplaner |
|
2009 |
2 |
mat |
Bjørn Grøn |
Årsager til nogle bemærkelsesværdigt gode resultater |
Erfaringer fra de skriftlige prøver sommeren 2008 |
|
2009 |
2 |
mat |
Mogens Thorborg |
Dynamiske ovaler og ellipser |
I januarnummeret af LMFK bladet beskrev Ole Witt-Hansen, hvorledes man kan konstruere ovaler med passer og lineal. Her anviser Mogens Thorborg, hvorledes programmet Geometer kan anvendes til samme formål |
|
2009 |
3 |
mat |
Kjeld Graudal |
Resultater af matematikundervisningen |
Selv om eleverne stadig er lige uforbederligt ungdommelige, er der sket en udvikling. |
|
2009 |
4 |
mat |
Casper Dahl Rasmussen |
Geogebra – del 1 |
I denne og to følgende artikler præsenteres gratisprogrammet Geogebra, et program, der er udviklet til brug i undervisningen i matematik |
|
2009 |
4 |
mat |
Erik Vestergaard |
Mandatfordelinger og retfærdighed |
Matematik i et AT-forløb og i SRP: Hvilken matematik ligger bag folketingsvalg og valg i det hele taget? |
|
2009 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Cosinusrelationen – et anderledes bevis |
Et bevis, der er mere geometrisk og anvender mindre symbolmanipulation end det traditionelle |
|
2009 |
4 |
mat |
Jens Carstensen |
Parablens toppunkt |
En metode, der kræver langt færre komplicerede bogstavregninger end de gængse lærebogsmetoder |
|
2009 |
4 |
mat |
Jørgen Angelo |
Fra cirkel til kvadrat – lige eksponent |
Hvordan udvikler kurverne x^n + y^n = 1 og fladerne x^n + y^n + z^n = 1 sig for positive, heltallige n-værdier, når n går mod uendelig? 1. del |
|
2009 |
4 |
mat |
Peter Limkilde |
Hvordan laver man en let (forståelig) opgave i matematik? |
Det er ikke så nemt at vide, hvad der virker svært for eleverne og derfor er det ikke så ligetil at lave en let opgave i matematik |
|
2009 |
5 |
mat |
Marianne Kesselhahn |
Matematiklærerforeningens beretning 2008-2009 |
|
|
2009 |
6 |
mat |
Bjarne Schmidt |
Bestemmelse af konstanterne i et andengradspolynomium |
Hvordan kan man let ud fra en forelagt parabel bestemme konstanterne i et andengradspolynomium? |
|
2009 |
6 |
mat |
Indermohan Singh Walia |
Epidemi |
Den matematiske teori til beskrivelse af udvikling af en epidemi i en befolkning. |
|
2009 |
6 |
mat |
Jens Carstensen |
Om eksponentialfunktioner |
Hvilken eksponentialfunktion f(x) = a^x (a > 1) har en graf med linjen y = x som tangent? |
|
2009 |
6 |
mat |
Jørgen Angelo |
Kurve og flade – eksponenten 3 |
Fortsættelse til artiklen om kurver og flader med lige eksponenter i LMFK-bladet nr. 4, 2009. Denne gang ser vi på eksponenten 3. Både kurven og fladen er åbne. |
|
2009 |
6 |
mat |
Kurt Jensen Mette Nørholm Jessen |
Studieretningsprojekt i matematik og dansk |
SRP i kombination med dansk med udgangspunkt i formidling af matematik til en given målgruppe. |
|
2008 |
1 |
mat |
Steen Toft Jørgensen |
Skriftlig matematik |
“Eksamensbekendtgørelsen lovliggør anvendelse af PC til skriftlig eksamen med brug af matematikprogrammer til besvarelsen. Jeg kan bare ikke se, at ITbrugen afspejler sig i de faktiske stillede eksamensopgaver.” |
|
2008 |
3 |
mat |
Erik Vestergaard |
Den tyske kodemaskine Enigma og Bletchley Park |
Enigma var en elektro-mekanisk kodemaskine, som blev brugt af tysk militær til kryptering og dekryptering af meddelelser. Her berettes om Enigma – også som emne for et studieretningsprojekt |
|
2008 |
3 |
mat |
Peter B. Yde |
Brøker og banker |
Skal jeg satse på aktier i Skjern Bank eller Skælskør bank? |
|
2008 |
3 |
mat |
Poul Rose |
En multiplikationstabel for ulige tal |
Titlen lyder måske ikke som det mest spændende, men når det som her krydres med dels et historisk tilbageblik på computerens barndom dels med en indsigt i, hvordan man kan finde faktorerne i ulige tal, stiller sagen sig anderledes! |
|
2008 |
5 |
mat |
Marianne Kesselhahn |
Matematiklærerforeningens beretning 2007-2008 |
|
|
2008 |
6 |
mat |
Bjørn Grøn |
Projekter og temarapporter i matematik |
Reglerne og eksempler på temaopgaver |
|
2008 |
6 |
mat |
Poul Rose |
Kontrolassistenten |
En gammel bog giver anledning til reflektioner over løsningsmetoder til 3.gradsligninger |
|
2008 |
6 |
mat |
Rasmus Østergaard |
Om SRP i historie og matematik |
I skoleåret 2007/08 havde 1300 ud af 3400 elever, der havde valgt matematik A som det ene fag, valgt at kombinere det med historie. Artiklen giver råd og eksempler |
|
2008 |
6 |
mat |
Tanja Tofteby |
Galois teori |
Galois var en fransk revolutionær – og matematiker – der før sin død som 21-årig nåede at løse et gammelt matematisk problem vedrørende løsning af n-’tegrads ligninger og i øvrigt bidrog med gruppeteori |
|
2007 |
1 |
mat |
Bjørn Grøn |
Bedømmelser |
Især om "Skriftlige eksamenssæt efter nye skala" |
|
2007 |
1 |
mat |
Bjørn Grøn |
Om variabelbegrebet, om at prøve sig frem og om stikprøveopg |
Det er ofte blevet sagt, at sådanne opgavetyper, hvor der både spørges og skal svares med sprog, er på et taksonomisk højere niveau end “stykkeregning” |
|
2007 |
1 |
mat |
Lisbeth Fajstrup |
Numb3rs |
Der er altså en helt ny mulighed for at komme til at snakke om matematik. Både i undervisningssammenhæng og i mere uformelle fora |
|
2007 |
1 |
mat |
Mogens Thorborg |
Hvordan synes du selv det går? |
Men det er synd for de elever, og dem er der trods alt stadig mange af, der tørster efter noget mere, end reformens rammer giver mulighed for, og jeg misunder bestemt ikke mine unge kolleger, der skal holde gode miner til slet spil i de kommende år |
|
2007 |
4 |
mat |
Mogens Thorborg |
Omdrejningslegemer og Wikipedia |
I Wikipedia kan man finde mange matematiske emner, men behandlingen er ikke altid fejlfri, som det påvises i denne artikel |
|
2007 |
4 |
mat |
Poul Rose |
Tangensbotanik |
Er der en vinkel mellem 89 og 90, hvis tangens har et “pænt” udtryk? |
|
2007 |
5 |
mat |
Marianne Kesselhahn |
Matematiklærerforeningens beretning 2006-2007 |
|
|
2007 |
6 |
mat |
Poul Rose |
Geometrisk bevis i 1. kvadrant |
Geometrisk bevis for formlen tan(v + d) = tan(d) + 2 · tan(v), hvor d = 1/2 ·(90 - v) |
|
2006 |
1 |
mat |
Torben Amtrup |
Kuglepyramider |
Et forsøg på eksperimentel matematik. Hvor mange kugler er der i en pyramide med 100 lag? |
|
2006 |
2 |
mat |
Hans Lütken |
Kuglepyramider – eksperiment 2 |
Kommentar til Torben Amtrups artikel i LMFK-bladet januar 2006 |
|
2006 |
2 |
mat |
Jens Carstensen |
Om summer af trekanttal |
Kommentar til Torben Amtrups artikel i LMFK-bladet, januar 2006 |
|
2006 |
2 |
mat |
Mogens Thorborg |
Toplansvinkler i praksis |
Vinklen mellem to tagflader på et hus bestemmes ved at indlægge et 3-D koordinatsystem, således at tagrenderne ligger i X-Y-planen, X-aksen er parallel med den lave tagryg, og Y-aksen er parallel med den høje tagryg |
|
2006 |
2 |
mat |
Ole Witt-Hansen |
Den tornede vej |
At bestemme antallet af kugler stablet i en tresidet pyramide har været kendt i flere hundrede år |
|
2006 |
2 |
mat |
Peter B. Yde |
The South Sea Bubble – fundamental aktieanalyse |
Ifølge en anekdote kom Isaac Newton rigtig galt af sted, da han forsøgte sig på børsen. Introduktion til temahæftet "Hvad skal det koste?" |
|
2006 |
3 |
mat |
Con Amore Problemgruppen |
Tetraedertal og hockeystavsætningen |
Bevis for påstand i Ole Witt-Hansens artikel "Den tornede vej" i LMFK-bladet nr. 2 marts 2006 |
|
2006 |
3 |
mat |
Jens Carstensen |
En bemærkning om potenssummer |
Bevis for påstand i Ole Witt-Hansens artikel "Den tornede vej" i LMFK-bladet nr. 2 marts 2006 |
|
2006 |
3 |
mat |
Sven Erik Morsing |
Tetraedertal og Pascals trekant |
Bevis for påstand i Ole Witt-Hansens artikel "Den tornede vej" i LMFK-bladet nr. 2 marts 2006 |
|
2006 |
4 |
mat |
Bjørn Grøn |
Nyt fra fagkonsulenten i matematik |
Bl.a. om boksplot, emneforløb, samarbejde med andre fag og studieretningsprojektet |
|
2006 |
5 |
mat |
Marianne Kesselhahn |
Matematiklærerforeningens beretning 2005-2006 |
|
|
2005 |
1 |
mat |
Helge Bennedsen |
Beregne længden af siderne i en trekant |
Denne artikel drejer sig om kunsten at beregne længderne af siderne i en trekant, hvor man kun kender medianernes længder |
|
2005 |
1 |
mat |
Helge Bennedsen |
Kunsten at parre cosinus- og sinusrelationerne |
Udled formlen for sinus af summen af to vinkler på en alternativ, men simpel måde! |
|
2005 |
1 |
mat |
Inger Holgaard Peter Leineweber Gert Skinner-Larsen |
"Matematikken i Rom" |
Kupler og ovaler, perspektivtegning mm. Her er gode ideer til matematikindhold på en ekskursion til Rom |
|
2005 |
2 |
mat |
Helge Bennedsen |
Kunsten at fornøje sig med kvadratiske udtryk |
Herons formel udledt ud fra kvadratsætningerne og cosinusrelationen |
|
2005 |
2 |
mat |
Svend Jeppesen Jan Becher Sørensen Allan Tarp |
Modelmatematik og engelske kompendier |
En række observationer viser, at matematik kan drejes i en mere brugervenlig retning, så det bliver tilgængeligt for alle. Vil det for at skaffe god tid til modelleringsopgaver være muligt at benytte kompendier i stedet for lærebøger på C- og B-niveau |
|
2005 |
3 |
mat |
Erik Vestergaard |
Perspektivtegning på computeren |
Forløb med gratisprogrammet "Perspektive Modeler". Læseren kan gratis downloade og bruge programmet under de betingelser, som står på pågældende side og i programmets help menu i øvrigt. Læseren er velkommen til at downloade og bruge forfatterens noter |
|
2005 |
3 |
mat |
Helge Bennedsen |
Herons formel og Det gyldne snit |
Diverse beviser vedrørende de to nævnte emner |
|
2005 |
3 |
mat |
Poul Rose |
En lokal juleopgave |
Tallet pi med 10^53 decimaler kan ikke udskrives, for der er ikke sværte nok! |
|
2005 |
3 |
mat |
Randi Petersen |
Om opbygning af matematiske begreber |
Matematiske begrebers mentale dannelsesproces er et redskab til planlægning af undervisningen og til at kunne analysere, hvor og hvorfor eleverne går i stå, når de har hjælp behov |
|
2005 |
4 |
mat |
Bjarne Schmidt |
Reklametekst med 3D-effekt |
Parameterfremstilling for en ret linje i rummet, ligningen for en plan og skæring mellem linje og plan er jo obligatorisk stof, og andet skal der ikke til |
|
2005 |
4 |
mat |
Frans Morville |
Sådan fifler de med ÅOP |
Finansieringsinstitutter får i realiteten en højere forrentning eller “ÅOP” end den, de reklamerer med. |
|
2005 |
4 |
mat |
Jens Juhl Jensen |
Cæsars matematik |
Kryptografi. Cæsars skrift 'Gallerkrigen' er en værdifuld kilde til indsigt i, hvilket matematisk begrebsapparat Cæsar har rådet over. |
|
2005 |
5 |
mat |
Nils Fruensgaard |
Matematiklærerforeningens beretning 2004-2005 |
|
|
2005 |
6 |
mat |
Allan Tarp |
Tre matematik-dræbere |
‘Meta-matik’ vender faget på hovedet og præsenterer begreber som eksempler på abstraktioner i stedet for som abstraktioner fra eksempler |
|
2005 |
6 |
mat |
Dorthe Nielsen |
Matematik i København |
Hvordan kan matematik deltage i en ekskursion til København. Et samarbejde med historie og fysik er naturligt |
|
2004 |
3 |
mat |
Inge Henningsen |
Muligheder og udfordringer |
Hvordan indarbejdes kønsligestilling i planlægningen af matematikundervisning i det nye gymnasium? |
|
2004 |
4 |
mat |
Gudbrandur Armannsson |
Den logistiske ligning på en anden måde |
Tre anvisninger på løsning af ligningen suppleret med en 'høkermetode' |
|
2004 |
4 |
mat |
Helge Bennedsen |
En sjov måde at finde polynomiers tangenter på |
Find tangenters ligning ved polynomiers division |
|
2004 |
4 |
mat |
Peter B. Yde |
En god ret linie II |
Om Gauss og mindste kvadraters metoder |
|
2004 |
5 |
mat |
Erik Vestergaard |
Vej- og rutsjebanegeometri |
Ved at vælge en del af en klotoide som overgangskurve fra lige vej til cirkelbue kan man opnå, at man skal dreje rattet med konstant vinkelhastighed for at komme rundt i kurven |
|
2004 |
6 |
mat |
Nils Fruensgaard |
Matematiklærerforeningens beretning 2003-2004 |
|
|
2004 |
7 |
mat |
Helge Bennedsen |
Kunsten at beregne vinkler og sider |
Hvordan beregner man vinkler og sider i en trekant, hvor man kun kender de tre højders længde? |
|
2004 |
7 |
mat |
Marianne Kesselhahn |
Samfundsfag og mat - det fremtidige samarbejde |
Eksempler på tværfaglige projekter. Matematikfaget vil selvfølgelig ikke nøjes med at være regnemaskine for samfundsfag, og omvendt vil samfundsfag lige så selvfølgeligt ikke nøjes med at være eksempelleverandør til matematikfaget |